Seksizm w reklamie a społeczne przyzwolenie.

(I) – W społeczeństwie, w którym media odgrywają kluczową role w kształtowaniu świadomości i norm kulturowych, globalna wiadomość, którą otrzymują młodzi ludzie jest taka, że wartość i siła kobiety to młodość, uroda i seksualność, bynajmniej nie jej zdolności. Podczas gdy w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci kobiety udowodniły swoje umiejętności jako przywódczynie i doskonałe organizatorki. Dlaczego nie korzysta się ze stereotypu Żyda do reklamowania tanich kredytów? Bo to niemoralne, obraźliwe i chamskie. To dlaczego wykorzystywanie stereotypów dotyczących płci nie podlega takim samym normom? Reklama przekazująca treści dyskryminujące i/lub poniżające oparte na płci i wszelkich stereotypach płciowych stanowi przeszkodę do stworzenia nowoczesnego i egalitarnego społeczeństwa – napisano w uchwalonej właśnie rezolucji Parlamentu Europejskiego. Przeszkodę? A nie dźwignię handlu? Czyżby reklama nie była rękojmią wolnego rynku? Wolności wypowiedzi i ekspresji? Czyżby Wspólnota Europejska wprowadzała cenzurę? A czy zakaz obrażania, dyskryminowania, poniżania jest cenzurą? Dlaczego w reklamie promującej produkty dla prawdziwych mężczyzn nie użyto symboliki faszystowskiej? Wszak faszyzm był – jak najbardziej – dla prawdziwych mężczyzn. Dlaczego wizerunek papieży nie służy do reklamy banków, choć mógłby wzmocnić ich wiarygodność? Dlaczego nikt nie używa wizerunków świętych do reklamy cudownych właściwości pasty do zębów i odświeżaczy powietrza? Dlaczego nie korzysta się ze stereotypu Żyda…?

Czy kobiecy bunt trafia w próżnię?

Kobiecy bunt trafia w próżnię. W międzyczasie, znana postać publiczna kwituje pewne wydarzenia zdaniem, które większość z nas pamięta po dziś dzień: Jak można zgwałcić prostytutkę? Ponadto firma Tally Waijl nakazuje swoim pracownicom noszenie koszulek z napisem bitch. Z pewnością stwierdzenie, że przytoczony wyraz ma charakter pejoratywny, byłoby w tej sytuacji zbyt wyszukane. Czarę goryczy w tym błędnym kole przelała dopiero seria reklam marki Axe. W krótkim czasie, cały kraj zaatakowały slogany typu: Pielęgniarki nie odchodzą od łóżek pacjentów; Maturzystki lubią zaliczać. Ciekawostkę z pewnością stanowi fakt, że kampania reklamowa Axe pojawiła się, gdy Polska żyła masą równoległych strajków, jakie zalały kraj, m.in. strajkiem pielęgniarek. W tej sytuacji warto zapytać, co o tym wszystkim myślą kobiety?

Seksizm w reklamie? Wolne żarty.

Większość Polaków uważa, że feministki i niektórzy działacze społeczni walczą z seksizmem w reklamach, bo… brakuje im poczucia humoru. Spójrzmy prawie w oczy – świat reklam jest utopijny. Nie ma w nim kłótni ani napięć. Stereotyp okazuje się silniejszy niż rzeczywistość, która go stworzyła. Dlatego twórcy reklam tak chętnie się nim posługują. Stereotypy istniały już w czasach starożytnych. Dotyczą również ról związanych płcią i nastawienia do nich, które nadal podtrzymują media. Według Beaty Pawlicy i Edyty Widawskiej stereotypy są bardzo odporne na zmianę – gdy je zmieniamy, zmianie ulega także nasza wiedza o świecie. Ludzie sami blokują dopływ komunikatów burzących stereotyp, utrzymując jednocześnie władzę bezpieczeństwa.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>